Sunday, September 16, 2007

Berlatar belakangkan lagu The Cry of Silence dari Draconian memberi mood gothic yang meresapi emosi kawe pada ketika ini. Melayan lagu ini mengingatkan kawe kepada inspirasi My Dying Bride. Untuk hari ini, kawe memilih tajuk ringan sahaja iaitu kegilaan kawe kepada sukan popular dunia, bolasepak. Semalam kawe melonjak kegembiraan apabila mengetahui keputusan perlawanan antara Arsenal dan Totenham Hotspurs. Kawe tidak melihat perlawanan itu secara live kerana bersembahyang terawih dan tidak melanggani Astro. Huhuhu. Kawe merupakan peminat sejati Arsenal lega mendapat tahu pasukan kegemaran kawe itu menang dalam London Derby itu. Tanpa Thierry Henry, barisan muda Arsene Wenger tetap mengancam dan membuktikannya dengan menduduki tangga pertama dalam liga. Semoga ia berterusan hingga ke perlawanan ke 38 liga. Hehehe.

Cerpen Opah menjadi bahan bacaan kawe dalam Kekasih Sam Po Bo. Saniah merupakan seorang novelis yang mempunyai dua orang anak yang sibuk dengan halatuju hidup masing-masing. Buat masa ini dia telah bersama dengan anak perempuannya yang belajar di Harvard. Itupun setelah dipujuk oleh anaknya itu. Manakala anak lelakinya begitu sibuk di persada korporat. Di New York, dia bertemu seorang perempuan kulit hitam yang juga kesepian. Mereka berkongsi pengalaman hidup dan pandangan menjadi orang tua.

Cerpen ini agak menarik. Ia memperlihatkan kebijaksanaan Faisal menulis mengenai dunia New York dan kesepian seorang nenek. Ia membuatkan kawe teringat kepada cerpen Faisal yang tersohor iaitu Manisnya Sebiji Epal. Dan The Solitude dari Draconian menutup wadah kawe buat kali ini. Syahdunya.....

No comments: